sobota, 13 stycznia 2018

Bezpieczeństwo

O poziomie bezpieczeństwa Twojego bloga decydujesz Ty nadając uprawnienia autorom i czytelnikom.

Decydujesz
  • kto wyświetla blog(Ustawienia-Podstawowe-Uprawnienia- Czytelnicy bloga),  
  • kto zamieszcza posty (Ustawienia-Podstawowe-Uprawnienia-Autorzy bloga),
  • kto zamieszcza komentarze (Ustawienia-Posty i komentarze-Kto może komentować)
 Masz możliwość
  • przeglądania komentarzy przed ich opublikowaniem (Ustawienia-Posty i komentarze-Moderowanie komentarzy),
  • uwidaczniania zdjęć osób komentujących (Ustawienia-Posty i komentarze-Kto może komentować-Użytkownik z kontem Google),
  • ograniczania spamu w komentarzach (Ustawienia-Posty i komentarze-Włącz weryfikację obrazkową).

Komunikacja

Komunikacja na blogu jest sprawą kluczową. Odbywa się przede wszystkim poprzez zamieszczanie postów oraz komentarzy do postów. Możliwe jest również dodawanie odpowiedzi do komentarzy. Funkcja ta działa tylko przy odpowiednich ustawieniach bloga tj.:
  1. kanał bloga ustawiony jest na opcję Pełne (Ustawienia-Inne-Kanał witryny-Pełny)
  2. komentarze osadzone są w wątku (Ustawienia-Posty i komentarze-Komentarze-Lokalizacja-Osadzony w wątku).

Aby zapewnić lepszą komunikację możesz sprawić, że każda aktualizacja na blogu dotrze do zainteresowanych, nawet jeśli nie będą mieć czasu albo ochoty odwiedzać systematycznie bloga. W tym celu dodaj adresy mailowe osób, do których chcesz taką informację dostarczyć
  • o nowych postach (Ustawienia-Komórka i poczta e-mail-Wyślij posty e-mailem do) 
  • o nowych komentarzach  (Ustawienia-Komórka i poczta e-mail-E-mail z powiadomieniem o komentarzu).
Dla zapewnienia lepszej komunikacji z czytelnikami bloga pozwól, aby mogli wysyłać do Ciebie wiadomości (Profil-Ustawienia-Komunikacja-Zezwól członkom witryny na wysyłanie wiadomości na Twój adres e-mail).
Dane kontaktowe możesz również zamieścić na blogu.  

      piątek, 12 stycznia 2018

      Profil na Bloggerze

      Rozbuduj swój Profil na Bloggerze:
      koniecznie dodaj zdjęcie (Edytuj profil).

      Zarządzanie blogiem

      Jako administrator masz możliwość zmieniać wygląd swojego bloga, dodawać nie tylko posty, ale i strony, eksportować posty z innych swoich blogów, publikować posty z dogodną dla Ciebie datą, usuwać posty i komentarze, usuwać bloga.

      Wybór i zmiana wyglądu bloga
      • Szablon-Dostosuj (tło, ustawienia szerokości  części głównej i pasków bocznych, układ treści i stopki, zaawansowane elementy - kolorystyka, czcionka)
      • Układ (dodawanie i usuwanie gadżetów np. Moja lista blogów, Obserwatorzy...; przestawianie lokalizacji gadżetów)


      Dodawanie stron
      • Strony-Nowa strona
       Eksport i import bloga
      •  Ustawienia-Inne-Narzędzia bloga 
      To bardzo przydatna funkcja, jeśli chcemy prowadzić blog, w którym można wykorzystać wszystkie lub niektóre posty z innego bloga, administrowanego przez Ciebie.

      Publikowanie postów w wyznaczonym terminie

      Z automatu posty publikowane są w czasie rzeczywistym.  Czasem jednak przyda się opcja ręcznego publikowania. Każdy post można wtedy opublikować w wybranym przez nas terminie, nawet wstecznym (Edytuj post-Ustawienia posta-Publikacja-Ustaw datę i godzinę).
       
      Usuwanie postów i komentarzy
      • Posty-Usuń (najedź myszką na dany post, aby wyświetlić tę opcję)
      • Komentarze-Usuń (wybierz konkretny komentarz)
      Usuwanie bloga
      • Ustawienia-Inne-Narzędzia bloga - Usuń bloga

      czwartek, 11 stycznia 2018

      Tworzenie bloga krok po kroku - część III

      12. Publikowanie na blogu za pomocą telefonu komórkowego.
      Gdy nie masz dostępu do komputera możesz publikować posty wysyłając sms lub mms z telefonu komórkowego na adres
      go@blogger.com. Wpisz tylko numer telefonu w  ustawieniach swojego bloga wybierając kolejno: Projekt - Ustawienia – Poczta e-mail i telefon komórkowy i użyj kodu zgłoszenia wysłanego z Bloggera na Twój telefon.

      Uwaga: nie wszystkie sieci komórkowe są obsługiwane przez Bloggera.

      Możesz też pobrać aplikację Blogger na swojego smartfona/tablet i publikować mobilnie.


      13. Publikowanie za pomocą poczty elektronicznej.
      Określ w ustawieniach bloga Projekt - Ustawienia – Poczta e-mail i telefon komórkowy adres mailowy, z którego będą przesyłane wiadomości, a także uzupełnij i zapamiętaj/zapisz adres mailowy bloga.

      Tworzenie bloga krok po kroku - część II

      6. Modyfikacja treści.
      Jeśli wpis Cię nie zadowala możesz wrócić do edytora i wprowadzić zmiany, a następnie ponownie opublikować jak w p. 5. Wejście do wiadomości zapewnia kliknięcie w ikonę ołówek osadzoną pod postem. Możesz również edytować posty z pozycji Projekt (górny prawy róg).

      7. Tagowanie
      Tagi, czyli etykiety to krótkie najczęściej jednowyrazowe słowa kluczowe odnoszące się do treści danego posta. Wpisuj je każdorazowo w edytorze zanim opublikujesz post. Dzięki etykietom łatwiej poruszać się po blogu i trafić do określonych informacji.
      Podobnie, jak posty, etykiety można modyfikować.

      8. Zamieszczanie zdjęć.
      Aby dodać zdjęcie użyj kliknij w ikonę na górnym pasku edytora postów Wstaw obraz:
      •  zdjęcie przechowywane w komputerze – odszukaj i wybierz odpowiedni plik, klikając kolejno Otwórz, a następnie Wstaw,
      •  zdjęcie umieszczone w Internecie – wpisz/skopiuj i wklej adres odpowiedniej strony internetowej.
      Edytor umożliwia określenie wielkości zdjęcia (małe, średnie, duże, oryginalne) oraz jego pozycji w poście (pośrodku, z lewej lub prawej strony) – w fazie wstawiania obrazu lub później. Towarzyszący tekst można umieścić nad i/lub pod obrazem, z jego prawej lub lewej strony.

      9. Dodawanie linków.
      W edytorze zaznacz tekst, który ma być hiperłączem do innej strony w Internecie. 
      Kliknij w ikonę Link na pasku edytora, wpisz lub skopiuj i wklej adres odpowiedniej strony. Linki możesz dodawać także do obrazów – wystarczy kliknąć obraz w edytorze i zastosować powyższą procedurę.

      10. Dodawanie filmów.
      Najprostszy sposób to kliknięcie w ikonę Film na górnym pasku i wybranie jednej z opcji:
      • pobranie filmu z dysku komputera
      • przesłanie z YouTube (własne filmy masz od razu do pobrania dzięki kontu Google)
      • przesłanie z telefonu (o ile masz system Android)
      • dokonanie bezpośredniego nagrania za pomocą kamery internetowej.
      Inny sposób to otwarcie edytora w pozycji  HTML (lewy górny róg edytora) i wklejenie kodu źródłowego danego filmu. Kod znajdziesz na stronie, na której zamieszczony jest film, poniżej filmu, klikając w Umieść/Embed. Po wklejeniu całości kodu do edytora, możesz zmienić wymiary filmu na blogu, dodać tekst nad lub pod filmem. Uważaj jednak, aby nie wpisać niczego w ramki kodu!

      11. Dodawanie innych aplikacji.
      Długie teksty, wiele zdjęć zamieszczonych kolejno na blogu powodują, że blog staje się nudnawy. Aby temu zapobiec, gromadź takie zasoby poza blogiem, korzystając przy tym z dodatkowych funkcji, których Blogger nie oferuje, a na blogu dodaj link do odpowiedniej aplikacji lub kod źródłowy.
      Materiały zamieszczone w serwisach współpracujących z Bloggerem można przesyłać bezpośrednio, klikając w ikonę Bloggera umieszczoną obok materiału. Usługi takie świadczy m.in. Google Zdjęcia. Jeśli nie ma takiej możliwości, albo zależy Ci na konkretnych ustawieniach, postępuj jak w przypadku filmów, tj. poprzez dodanie  kodu  źródłowego danego materiału. W ten sposób możesz zamieścić prezentacje, pokazy zdjęć, kolaże, quizy, ankiety, raporty, broszury, animacje, mówiące awatary, chmury wyrazowe, itp. 

      12. Dodawanie stron.
      Blog może mieć więcej niż jedną stronę. Posty zamieszczane są na stronie głównej, natomiast inne strony mogą służyć konkretnym tematom. w przypadku blogów językowych są to często zakładki dedykowane gramatyce, słownictwu, poszczególnym sprawnościom. 
      Aby dodać stronę wybierz kolejno Projekt-Strony-Nowa strona. Stronę opublikuj i dodaj treści.
      Zakładki mogą być rozmieszczone pod nagłówkiem, w szpalcie bocznej lub na dole bloga (możesz je przesuwać z pozycji Układ). Wcześniej Dodaj Gadżet - Strony. 

      Tworzenie bloga krok po kroku - część I

      Przygodę z Bloggerem zaczynamy od utworzenia konta w Google - jeśli chcesz wybrać język docelowy jako język interfejsu, załóż konto w wersji językowej:
      Rozważ też możliwość skorzystania z  polskiej strony Bloggera.

      Blogowanie w serwisie Blogger możliwe jest dla  posiadaczy konta Google. Jeśli już takie konto posiadasz, od razu możesz założyć bloga. Założenie konta polega na wypełnieniu krótkiej ankiety.

      1. Rejestracja w serwisie.
      Blogowanie w serwisie Blogger możliwe jest dla posiadaczy konta Google. Konto jest przydatne nie tylko do korzystania z serwisu Blogger, ale również YouTube oraz wszelkich aplikacji Google, takich jak Poczta elektroniczna Google, Dokumenty Google, IGoogle, itp. Jeśli już masz takie konto  (np. z racji poczty elektronicznej „gmail”), zaloguj się i przejdź do punktu 2. Jeśli nie, wejdź na stronę Bloggera i wypełnij stosowną ankietę. 

      W ankiecie podajesz m.in. wymyśloną przez siebie nazwę jako użytkownika Konta oraz hasło – składające się z co najmniej 8 znaków. Rejestrację zamyka identyfikacja obrazkowa oraz wyrażenie przez Ciebie zgody na warunki oferowane przez serwis.

      2. Założenie bloga.
      Po zarejestrowaniu/zalogowaniu się rozpocznij proces zakładania bloga (Nowy blog). Nadaj nazwę blogowi oraz stronie, na której będzie publikowany. Zadbaj, aby były unikatowe, rozpoznawalne i łatwe do zapamiętania. W adresie strony nie może być spacji, polskich liter, większości znaków interpunkcyjnych. Program nie przyjmie nazw, które już zostały wykorzystane przez innych użytkowników. Aby przejść do kolejnego etapu, kliknij Dalej.

      3. Wstępny wybór szaty graficznej.
      Zatwierdź kliknięciem jeden spośród oferowanych szablonów. Pamiętaj, że później możesz zmienić te ustawienia. Aby przejść do kolejnego etapu, kliknij Dalej.

      4. Dokonanie pierwszego wpisu.
      Blog jest gotowy na przyjęcie Twojego pierwszego wpisu. Zacznijmy od najprostszego typu wpisu, czyli tekstu: w otwartym edytorze wpisz z klawiatury komputera tytuł np. Powitanie/ Wprowadzenie oraz kilka słów/zdań powitalnych/wprowadzających skierowanych do czytelników Twojego bloga, np. wyjaśnij czemu ten blog ma służyć i jaka będzie jego zawartość. Miej na względzie, iż zawsze możesz wrócić do wcześniejszych wpisów, zmodyfikować je lub usunąć. 

      5. Opublikowanie bloga.
      Kliknięcie w Publikuj powoduje zamieszczenie bloga w Internecie pod wskazanym przez Ciebie adresem. Z Twojej obecnej pozycji masz do niego dostęp poprzez Wyświetl bloga.

      środa, 10 stycznia 2018

      Co to jest blog?

      Nazwa blog powstała z połączenia słów web i log. Oznacza stronę internetową prowadzoną przez jednostkę, rzadziej grupę osób. Składa się z wpisów, zwykle dość regularnych, uporządkowanych w porządku odwrotnie chronologicznym. Zawiera teksty, obrazy, linki do innych stron, filmy, nagrania dźwiękowe.

      Więcej o blogach i blogowaniu dowiesz się z kolejnych postów zamieszczanych na tym blogu. 

        Wprowadzenie do e-learningu

        O czym będzie to szkolenie


        Ta chmura wykonana przy pomocy aplikacji Wordle jest graficznym przedstawieniem treści szkolenia.