czwartek, 18 stycznia 2018

Samoocena

Blogi - podsumowanie



Blogowanie wymaga czasu, pasji i umiejętności, które stale trzeba rozwijać. Sprawdź, co radzi blogerom Kathleen Moris 21 Mistakes you Could be Making on Your Class or Teacher Blog oraz 10 reasons to start blogging.

Inne użyteczne artykuły o blogowaniu edukacyjnym:
Warto też przestudiować A Guide to Blogging Terminology, autorstwa Richarda Byrne

Blogowanie mobilne

Uczestnicy szkolenia

Jak dodać film?

Obejrzyj film i podziel się swoimi refleksjami w komentarzu poniżej.


Jak dodać link...

Warto zajrzeć:
Hone your English
Super blog dla uczących się angielskiego.

Jak dodawać zdjęcia?

Właśnie tak :)

środa, 17 stycznia 2018

Blogi w/o języku angielskim

Blogi o/w języku niemieckim

Blogi o/w języku rosyjskim

    1. Rosyjski w Krakowie
    2. Russificate
    3. Nauka rosyjskiego 
    4. Моменти от класната стая
    5. Школяры
    6. Весёлые ребята  
    7. Играеми повторяем на уроке русского языка 
    8. Учимся вместе 
    9. Ученье-свет 
    10. Я знаю силу слов... 
    11. Blog o tłumaczeniach i języku rosyjskim
    Obejrzyj prezentację 10 способов для учителя использовать личный блог в образовательном процессе

    Blogi o/w języku francuskim

    Blogi o/w innych językach

    wtorek, 16 stycznia 2018

    Blog uczniowski

    Podmiotem tego szkolenia jest blog nauczycielski, także blog klasowy. Poza nim pozostaje blog szkolny, też przecież wart uwagi (vide przykład hiszpański, albo blog SSP w Chwalibogowie).

    Polecam też eksperyment w postaci blogów uczniowskich. Blog Marysi powstał dzięki inspiracji nauczycielki  prowadzącej nauczanie indywidualne - więcej w artykule "Blog jak lekarstwo, a szkoła w chmurze". 
    Blog może być miejscem systematycznych wypowiedzi uczniów zob. jeden z blogów na Kidblog).

    Jest też świetnym narzędziem dokumentującym realizację projektów edukacyjnych. Taką właśnie rolę pełnił  Aschenputtel - projekt edukacyjny z niemieckiego, jak również Schneeweißchen und Rosenrot, prowadzony przez gimnazjalistki z Pielgrzymowic.
    Inny przykład to wideoblog Instrukcja obsługi języka polskiego...

    Warto też skorzystać z doświadczenia polonistki, Joanny Waszkowskiej, która blogi uczniowskie wykorzystuje jako działanie równoległe do pracy w klasie (artykuł "Blog pod kontrolą").
    Dla zachęty przytoczę kilka cytatów z tego artykułu:
    • Podejmując działania z uczniami, nauczyciel w początkowej fazie musi być moderatorem, czyli musi organizować wpisy uczniów wokół danej tematyki.
    • Uczniowie muszą ciągle czuć związek z tym, czego się uczą, gdyż w innym wypadku są zagubieni, zniechęcają się, wykonują zadania byle jak.
    • Polecenia zadawane do pracy na blogu powinny unikać statyczności, czyli nie mogą skupiać ucznia tylko na  pisaniu. Niektóre powinny pobudzać wyobraźnię, inne zainspirować do poszukiwań, rozmowy z rodziną, dyskusji z kolegami.
    • Każdy uczeń musi mieć informację zwrotną – trzeba jasno wskazywać, co robią dobrze, a co im wychodzi słabo.

      Blog projektu międzynarodowego

      Blog jest narzędziem często wykorzystywanym w projektach międzynarodowych. Oto blog projektu Comeniusa "United by Reading"  (prowadzony przez uczennicę?! z Gimnazjum w Zbuczynie.
      Inny przykład to blog projektu eTwinning Talking Pictures zrealizowanego przez Przedszkole nr 48 w Zabrzu we współpracy z partnerami z Hiszpanii i Islandii. 
      Pochwalę się też swoim blogiem, który kilka lat temu prowadziłam w ramach projektu ITAAT (program Grudntvig).

      Blog klasowy

      Pozwólcie, że podzielę się z Wami moim "odkryciem" - blogiem klasowym  Attaviti z Islandii.To jeszcze jeden pomysł na prowadzenie bloga i jeszcze jeden kreator blogów (Tumblr).

      Warto także zaglądać na bloga o projektach międzynarodowych eTwinning realizowanych przez szkolny klub Europejski Krąg w Zambrowie.

      Blogi klasowe, szczególnie na pierwszych etapach edukacyjnych, prowadzone są przez nauczyciela.

      Oto kilka przykładów tego, co nauczyciel języka obcego publikuje na blogu dla klasy, w której uczy:

      poniedziałek, 15 stycznia 2018

      Obserwowanie bloga

      Aby zostać obserwatorem bloga - kliknij Obserwuj tego bloga. W ten sposób stajesz się fanem bloga. Ponadto, w Twoim Profilu użytkownika Bloggera dany blog będzie wyświetlany na liście Blogów, które obserwuję.
      Obserwacja może być publiczna lub anonimowa.Publiczne obserwowanie bloga oznacza zgodę na wyświetlanie zdjęcia oraz linku do Twojego Profilu. Zdjęcie pojawi się, jeśli zaznaczymy opcję obserwuj publicznie


      Obserwowanie bloga - publiczne lub prywatne

      Wycofanie się z obserwacji bloga































      Aby usunąć siebie z listy obserwatorów kliknij Zakończ obserwację pod gadżetem Obserwatorzy.
      Tę samą operację możesz przeprowadzić ze swojego Profilu: w tym celu wybierz Przestań obserwować tę witrynę.

      Posty z Facebooka

      Jednym ze sposobów na budowanie treści bloga jest osadzanie w nim postów, które pojawiły się na Facebooku.

      Jak to zrobić?
      1. Przejdź do postu, który chcesz osadzić.
      2. Kliknij ikonę w prawej górnej części postu i wybierz opcję Wstaw post.
      3. Skopiuj i wklej wyświetlony kod do swojego bloga.


      Rozwijanie sprawności językowych

      Umiejętności słuchania i mówienia są kluczowe w skutecznym porozumiewaniu się. Blog jest znakomitym miejscem do publikacji nagranych przez nauczyciela i uczniów wypowiedzi. Posty na blogu można osadzać za pomocą kodu źródłowego albo publikować bezpośrednio z aplikacji.
      Vocaroo Voice Message

      Prawo autorskie

      Najlepiej publikować jest własne utwory, jednak nie zawsze jest to możliwe. O wiele łatwiej, a w większości przypadków też i atrakcyjniej jest korzystać z materiałów zgromadzonych w Internecie. Korzystanie z  zasobów internetowych ograniczone jest prawem autorskim. Dlatego też poszukujemy takich zdjęć, filmów, itp., które udostępnione są przez autorów do dalszego użytkowania - objęte licencjami Creative Commons.

      Odpowiednie materiały znajdziesz używając zaawansowanych opcji wyszukiwania na Google (zawęź wyszukiwanie do prawa darmowego użytku lub udostępniania) czy Yahoo, w serwisie filmowym YouTube (Filtry-Cechy-Licencja Creative Commons), zdjęciowym Flickr, muzycznym Jamendo, różnych mediów w Spinxpress i Wikimedia Commons, video w Blip.tv i Vimeo.com (wspólna wyszukiwarka Creative Commons CC Search).

      Obowiązuje poszanowanie praw autorskich osobistych tj. podawanie autora dzieła oraz miejsca pochodzenia. Należy uzyskać zgodę autora na rozpowszechnienie utworu w Internecie, chyba, że jest ono udostępnione przez właściciela na licencjach Creative Commons, umożliwiających dalsze darmowe udostępnianie.

      Więcej o licencjach CC dowiesz się ze strony Creative Commons Polska.

      Polecam krótki przewodnik dla nauczycieli autorstwa Doroty Janczak pt. "Prawo autorskie a technologia informacyjna". 
      Zestaw krótkich poradników znajdziesz na jednym z blogów Szkoły z Klasą 2.0 TIK te@m

      Programy do tworzenia ćwiczeń językowych

       W Internecie aż roi się od gotowych interaktywnych ćwiczeń. Kolekcje testów i gier w formie wisielca, krzyżówek, wykreślanek znajdziesz na stronach wydawnictw językowych oraz np. ESL Games World, Agenda Web, Learning Chocolate (w języku angielskim lub niemieckim).Jeśli uczysz się niemieckiego możesz spróbować ćwiczeń ze strony Goethe Verlag.

      Sporo ciekawych propozycji jest też na stronach internetowych wydawnictw językowych,  zwykle w sekcji Uczeń. Najlepiej wybrać ćwiczenia uzupełniające używany w  klasie podręcznik.


      Jednak nie są to materiały szyte specjalnie na miarę Twoich uczniów - takie przygotuj sam/sama.


      Najpierw przykładowe sprawdzone generatory ćwiczeń do wydrukowania:
      Za pomocą takich internetowych kreatorów z łatwością przygotujesz wykreślankę, krzyżówkę, bingo, flashcards, i wiele innych. Na szczególną uwagę zasługuje jeszcze jeden program 
      W odróżnieniu od ww. aplikacji nie działa online; wymaga instalacji na własnym komputerze. Czas poświęcony na instalację szybko się jednak zwróci, bo za pomocą Teacher's Pet w parę minut przygotujesz wyrafinowane ćwiczenia, np. na dobieranie. 
       
      Tworzenie własnych interaktywnych testów do zamieszczenia na blogu czy wiki - umożliwiają takie programy, jak np.:
      Jest też wiele aplikacji umożliwiających dodawanie pytań sprawdzających zrozumienie obejrzanego filmu, takich jak np. ESLvideo, TED-Ed Lessons.
        Znanym programem do tworzenia ćwiczeń interaktywnych jest Hot Potatoes. Hot Potatoes, podobnie jak Teacher's Pet, wymaga instalacji na komputerze. Mocne strony programu to wielość i różnorodność form testowania oraz możliwość sterowania kolorami i grafiką. Bije na głowę inne programy możliwością pracy w wielu językach, choć nie jest już dzisiaj popularny jak kilka lat temu.

        Formy testowania Hot Potatoes:
        • JBC - test wielokrotnego wyboru
        • JQuiz - krótka odpowiedź
        • JCloze - zadania z luką
        • JCross- krzyżówka
        • JMix - rozsypanka (literowa, wyrazowa)
        • JMatch - dobieranie (również w wersji przeciągnij i upuść)
        Dla utworzenia ciągu ćwiczeń używa się programu Masher.
        Hot Potatoes są oprogramowaniem bezpłatnym. Aby uzyskać więcej informacji i pobrać program należy wejść na stronę Half Baked Software. Tu także znajduje się bardzo użyteczna galeria clipartów Language Teaching Clipart Library
        Wykonane za pomocą ćwiczenia zapisywane są jako plik htm. Należy ten plik umieścić w Internecie np. na swoim koncie w Google lub na serwerze szkolnym i ten adres podać na blogu/wiki.

        Oto przykładowe strony, na których znajdują się ćwiczenia wykonane przy użyciu programu Hot Potatoes:

        Język angielski:
        Język niemiecki:
        Informacja o programie Hot Potatoes:
        Informacje o wersji Hot Potatoes w języku polskim znajdziesz na stronie http://www.enauczanie.com/authoring/hotpotatoes

        Atrakcyjne posty

        Oto prezentacja możliwości Educreations narzędzia Web 2.0, które jak widać z powodzeniem może być wykorzystywane na blogu.
        Sprawdź, jak to działa, a następnie opracuj konkretny pomysł na użycie tego narzędzia w nauczaniu języków i wciel go w życie na swoim blogu.