Platforma treningowa dla uczestników szkolenia realizowanego w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
czwartek, 18 stycznia 2018
Samoocena
Etykiety:
aplikacje dodatkowe,
Google Formularze,
samoocena
Blogi - podsumowanie
Blogi from Iwona Moczydłowska
Blogowanie wymaga czasu, pasji i umiejętności, które stale trzeba rozwijać. Sprawdź, co radzi blogerom Kathleen Moris 21 Mistakes you Could be Making on Your Class or Teacher Blog oraz 10 reasons to start blogging.
Inne użyteczne artykuły o blogowaniu edukacyjnym:
Warto też przestudiować A Guide to Blogging Terminology, autorstwa Richarda Byrne
Blogi from Iwona Moczydłowska
Etykiety:
aplikacje dodatkowe,
bezpieczeństwo,
blogi,
korzyści,
prawo autorskie,
rozważania pedagogiczne,
Slideshare,
trudności,
wdrażanie bloga,
Web 2.0
Jak dodać film?
Obejrzyj film i podziel się swoimi refleksjami w komentarzu poniżej.
środa, 17 stycznia 2018
Blogi w/o języku angielskim
- Inglish ticzer
- English Zone
- Your English Fairy
- I dig English
- Rafal's English-Polish blog
- Activities for my students
- Funglish
- Our works, our ideas, our opinions… our life
- Mrs. Yollis' Classroom Blog
- Hone your English ;-))
- Movie Segments to Assess Grammar Goals
- Magnessss English
- English Corner
- Picture Yourself!
- English for 365 days
- Learn English śpiewająco!
- Kreatywne lekcje
- Head Full od Ideas
- Funenglish
- @NGLOFRAJDA
- Neuroteaching. Kreatywne nauczanie języków obcych
Blogi o/w języku rosyjskim
- Rosyjski w Krakowie
- Russificate
- Nauka rosyjskiego
- Моменти от класната стая
- Школяры
- Весёлые ребята
- Играеми повторяем на уроке русского языка
- Учимся вместе
- Ученье-свет
- Я знаю силу слов...
- Blog o tłumaczeniach i języku rosyjskim
Blogi o/w języku francuskim
- J’adore le francais
- France bienvenue
- Blog o Francji, Francuzach i języku francuskim
- Oui, je parle francais
- Francais mon amour
- Je parle francais
- Love for France
- Madou en France
- Francuski w praktyce
- Bretonissime
Pan od Francuskiego http://www.panodfrancuskiego.pl/
wtorek, 16 stycznia 2018
Blog uczniowski
Podmiotem tego szkolenia jest blog nauczycielski, także blog klasowy. Poza nim pozostaje blog szkolny, też przecież wart uwagi (vide przykład hiszpański, albo blog SSP w Chwalibogowie).
Polecam też eksperyment w postaci blogów uczniowskich. Blog Marysi powstał dzięki inspiracji nauczycielki prowadzącej nauczanie indywidualne - więcej w artykule "Blog jak lekarstwo, a szkoła w chmurze".
Blog może być miejscem systematycznych wypowiedzi uczniów zob. jeden z blogów na Kidblog).
Jest też świetnym narzędziem dokumentującym realizację projektów edukacyjnych. Taką właśnie rolę pełnił Aschenputtel - projekt edukacyjny z niemieckiego, jak również Schneeweißchen und Rosenrot, prowadzony przez gimnazjalistki z Pielgrzymowic.
Inny przykład to wideoblog Instrukcja obsługi języka polskiego...
Warto też skorzystać z doświadczenia polonistki, Joanny Waszkowskiej, która blogi uczniowskie wykorzystuje jako działanie równoległe do pracy w klasie (artykuł "Blog pod kontrolą").
Dla zachęty przytoczę kilka cytatów z tego artykułu:
Polecam też eksperyment w postaci blogów uczniowskich. Blog Marysi powstał dzięki inspiracji nauczycielki prowadzącej nauczanie indywidualne - więcej w artykule "Blog jak lekarstwo, a szkoła w chmurze".
Blog może być miejscem systematycznych wypowiedzi uczniów zob. jeden z blogów na Kidblog).
Jest też świetnym narzędziem dokumentującym realizację projektów edukacyjnych. Taką właśnie rolę pełnił Aschenputtel - projekt edukacyjny z niemieckiego, jak również Schneeweißchen und Rosenrot, prowadzony przez gimnazjalistki z Pielgrzymowic.
Inny przykład to wideoblog Instrukcja obsługi języka polskiego...
Warto też skorzystać z doświadczenia polonistki, Joanny Waszkowskiej, która blogi uczniowskie wykorzystuje jako działanie równoległe do pracy w klasie (artykuł "Blog pod kontrolą").
Dla zachęty przytoczę kilka cytatów z tego artykułu:
- Podejmując działania z uczniami, nauczyciel w początkowej fazie musi być moderatorem, czyli musi organizować wpisy uczniów wokół danej tematyki.
- Uczniowie muszą ciągle czuć związek z tym, czego się uczą, gdyż w innym wypadku są zagubieni, zniechęcają się, wykonują zadania byle jak.
- Polecenia zadawane do pracy na blogu powinny unikać statyczności, czyli nie mogą skupiać ucznia tylko na pisaniu. Niektóre powinny pobudzać wyobraźnię, inne zainspirować do poszukiwań, rozmowy z rodziną, dyskusji z kolegami.
- Każdy uczeń musi mieć informację zwrotną – trzeba jasno wskazywać, co robią dobrze, a co im wychodzi słabo.
Blog projektu międzynarodowego
Blog jest narzędziem często wykorzystywanym w projektach międzynarodowych. Oto blog projektu Comeniusa "United by Reading" (prowadzony przez uczennicę?! z Gimnazjum w Zbuczynie.
Inny przykład to blog projektu eTwinning Talking Pictures zrealizowanego przez Przedszkole nr 48 w Zabrzu we współpracy z partnerami z Hiszpanii i Islandii.
Pochwalę się też swoim blogiem, który kilka lat temu prowadziłam w ramach projektu ITAAT (program Grudntvig).
Inny przykład to blog projektu eTwinning Talking Pictures zrealizowanego przez Przedszkole nr 48 w Zabrzu we współpracy z partnerami z Hiszpanii i Islandii.
Pochwalę się też swoim blogiem, który kilka lat temu prowadziłam w ramach projektu ITAAT (program Grudntvig).
Blog klasowy
Pozwólcie, że podzielę się z Wami moim "odkryciem" - blogiem klasowym Attaviti z Islandii.To jeszcze jeden pomysł na prowadzenie bloga i jeszcze jeden kreator blogów (Tumblr).
Warto także zaglądać na bloga o projektach międzynarodowych eTwinning realizowanych przez szkolny klub Europejski Krąg w Zambrowie.
Blogi klasowe, szczególnie na pierwszych etapach edukacyjnych, prowadzone są przez nauczyciela.
Oto kilka przykładów tego, co nauczyciel języka obcego publikuje na blogu dla klasy, w której uczy:
Warto także zaglądać na bloga o projektach międzynarodowych eTwinning realizowanych przez szkolny klub Europejski Krąg w Zambrowie.
Blogi klasowe, szczególnie na pierwszych etapach edukacyjnych, prowadzone są przez nauczyciela.
Oto kilka przykładów tego, co nauczyciel języka obcego publikuje na blogu dla klasy, w której uczy:
- instrukcje zob. odwrócona lekcja Christmas Time
- prace uczniów (Christmas Time)
- praca domowa Let's Cook
poniedziałek, 15 stycznia 2018
Obserwowanie bloga
Aby zostać obserwatorem bloga - kliknij Obserwuj tego bloga. W ten sposób stajesz się fanem bloga. Ponadto, w Twoim Profilu użytkownika Bloggera dany blog będzie wyświetlany na liście Blogów, które obserwuję.
Obserwacja może być publiczna lub anonimowa.Publiczne obserwowanie bloga oznacza zgodę na wyświetlanie zdjęcia oraz linku do Twojego Profilu. Zdjęcie pojawi się, jeśli zaznaczymy opcję obserwuj publicznie.
Aby usunąć siebie z listy obserwatorów kliknij Zakończ obserwację pod gadżetem Obserwatorzy.
Tę samą operację możesz przeprowadzić ze swojego Profilu: w tym celu wybierz Przestań obserwować tę witrynę.
Obserwacja może być publiczna lub anonimowa.Publiczne obserwowanie bloga oznacza zgodę na wyświetlanie zdjęcia oraz linku do Twojego Profilu. Zdjęcie pojawi się, jeśli zaznaczymy opcję obserwuj publicznie.
Obserwowanie bloga - publiczne lub prywatne |
Wycofanie się z obserwacji bloga |
Aby usunąć siebie z listy obserwatorów kliknij Zakończ obserwację pod gadżetem Obserwatorzy.
Tę samą operację możesz przeprowadzić ze swojego Profilu: w tym celu wybierz Przestań obserwować tę witrynę.
Posty z Facebooka
Jednym ze sposobów na budowanie treści bloga jest osadzanie w nim postów, które pojawiły się na Facebooku.
Jak to zrobić?
1. Przejdź do postu, który chcesz osadzić.
2. Kliknij ikonę w prawej górnej części postu i wybierz opcję Wstaw post.
3. Skopiuj i wklej wyświetlony kod do swojego bloga.
Jak to zrobić?
1. Przejdź do postu, który chcesz osadzić.
2. Kliknij ikonę w prawej górnej części postu i wybierz opcję Wstaw post.
3. Skopiuj i wklej wyświetlony kod do swojego bloga.
Post użytkownika Teaching English – British Council.
Rozwijanie sprawności językowych
Umiejętności słuchania i mówienia są kluczowe w skutecznym porozumiewaniu się. Blog jest znakomitym miejscem do publikacji nagranych przez nauczyciela i uczniów wypowiedzi. Posty na blogu można osadzać za pomocą kodu źródłowego albo publikować bezpośrednio z aplikacji.
Vocaroo Voice Message
Vocaroo Voice Message
Etykiety:
aplikacje dodatkowe,
atrakcyjne posty,
Vocaroo,
Web 2.0
Prawo autorskie
Najlepiej publikować jest własne utwory, jednak nie zawsze jest to możliwe. O wiele łatwiej, a w większości przypadków też i atrakcyjniej jest korzystać z materiałów zgromadzonych w Internecie. Korzystanie z zasobów internetowych ograniczone jest prawem autorskim. Dlatego też poszukujemy takich zdjęć, filmów, itp., które udostępnione są przez autorów do dalszego użytkowania - objęte licencjami Creative Commons.
Odpowiednie materiały znajdziesz używając zaawansowanych opcji wyszukiwania na Google (zawęź wyszukiwanie do prawa darmowego użytku lub udostępniania) czy Yahoo, w serwisie filmowym YouTube (Filtry-Cechy-Licencja Creative Commons), zdjęciowym Flickr, muzycznym Jamendo, różnych mediów w Spinxpress i Wikimedia Commons, video w Blip.tv i Vimeo.com (wspólna wyszukiwarka Creative Commons CC Search).
Obowiązuje poszanowanie praw autorskich osobistych tj. podawanie autora dzieła oraz miejsca pochodzenia. Należy uzyskać zgodę autora na rozpowszechnienie utworu w Internecie, chyba, że jest ono udostępnione przez właściciela na licencjach Creative Commons, umożliwiających dalsze darmowe udostępnianie.
Więcej o licencjach CC dowiesz się ze strony Creative Commons Polska.
Polecam krótki przewodnik dla nauczycieli autorstwa Doroty Janczak pt. "Prawo autorskie a technologia informacyjna".
Zestaw krótkich poradników znajdziesz na jednym z blogów Szkoły z Klasą 2.0 TIK te@m
Odpowiednie materiały znajdziesz używając zaawansowanych opcji wyszukiwania na Google (zawęź wyszukiwanie do prawa darmowego użytku lub udostępniania) czy Yahoo, w serwisie filmowym YouTube (Filtry-Cechy-Licencja Creative Commons), zdjęciowym Flickr, muzycznym Jamendo, różnych mediów w Spinxpress i Wikimedia Commons, video w Blip.tv i Vimeo.com (wspólna wyszukiwarka Creative Commons CC Search).
Obowiązuje poszanowanie praw autorskich osobistych tj. podawanie autora dzieła oraz miejsca pochodzenia. Należy uzyskać zgodę autora na rozpowszechnienie utworu w Internecie, chyba, że jest ono udostępnione przez właściciela na licencjach Creative Commons, umożliwiających dalsze darmowe udostępnianie.
Więcej o licencjach CC dowiesz się ze strony Creative Commons Polska.
Polecam krótki przewodnik dla nauczycieli autorstwa Doroty Janczak pt. "Prawo autorskie a technologia informacyjna".
Zestaw krótkich poradników znajdziesz na jednym z blogów Szkoły z Klasą 2.0 TIK te@m
Programy do tworzenia ćwiczeń językowych
W Internecie aż roi się od gotowych interaktywnych ćwiczeń. Kolekcje testów i gier w formie wisielca, krzyżówek, wykreślanek znajdziesz na stronach wydawnictw językowych oraz np. ESL Games World, Agenda Web, Learning Chocolate (w języku angielskim lub niemieckim).Jeśli uczysz się niemieckiego możesz spróbować ćwiczeń ze strony Goethe Verlag.
Sporo ciekawych propozycji jest też na stronach internetowych wydawnictw językowych, zwykle w sekcji Uczeń. Najlepiej wybrać ćwiczenia uzupełniające używany w klasie podręcznik.
Jednak nie są to materiały szyte specjalnie na miarę Twoich uczniów - takie przygotuj sam/sama.
Najpierw przykładowe sprawdzone generatory ćwiczeń do wydrukowania:
W odróżnieniu od ww. aplikacji nie działa online; wymaga instalacji na własnym komputerze. Czas poświęcony na instalację szybko się jednak zwróci, bo za pomocą Teacher's Pet w parę minut przygotujesz wyrafinowane ćwiczenia, np. na dobieranie.
Tworzenie własnych interaktywnych testów do zamieszczenia na blogu czy wiki - umożliwiają takie programy, jak np.:
Jest też wiele aplikacji umożliwiających dodawanie pytań sprawdzających zrozumienie obejrzanego filmu, takich jak np. ESLvideo, TED-Ed Lessons.
Formy testowania Hot Potatoes:
Informacja o programie Hot Potatoes:
Sporo ciekawych propozycji jest też na stronach internetowych wydawnictw językowych, zwykle w sekcji Uczeń. Najlepiej wybrać ćwiczenia uzupełniające używany w klasie podręcznik.
Jednak nie są to materiały szyte specjalnie na miarę Twoich uczniów - takie przygotuj sam/sama.
Najpierw przykładowe sprawdzone generatory ćwiczeń do wydrukowania:
- Puzzlemaker
- abcteach (tu znajdziesz także mnóstwo gotowych ćwiczeń)
W odróżnieniu od ww. aplikacji nie działa online; wymaga instalacji na własnym komputerze. Czas poświęcony na instalację szybko się jednak zwróci, bo za pomocą Teacher's Pet w parę minut przygotujesz wyrafinowane ćwiczenia, np. na dobieranie.
Tworzenie własnych interaktywnych testów do zamieszczenia na blogu czy wiki - umożliwiają takie programy, jak np.:
Jest też wiele aplikacji umożliwiających dodawanie pytań sprawdzających zrozumienie obejrzanego filmu, takich jak np. ESLvideo, TED-Ed Lessons.
Formy testowania Hot Potatoes:
- JBC - test wielokrotnego wyboru
- JQuiz - krótka odpowiedź
- JCloze - zadania z luką
- JCross- krzyżówka
- JMix - rozsypanka (literowa, wyrazowa)
- JMatch - dobieranie (również w wersji przeciągnij i upuść)
Hot Potatoes są oprogramowaniem bezpłatnym. Aby uzyskać więcej informacji i pobrać program należy wejść na stronę Half Baked Software. Tu także znajduje się bardzo użyteczna galeria clipartów Language Teaching Clipart Library .
Wykonane za pomocą ćwiczenia zapisywane są jako plik htm. Należy ten plik umieścić w Internecie np. na swoim koncie w Google lub na serwerze szkolnym i ten adres podać na blogu/wiki.
Oto przykładowe strony, na których znajdują się ćwiczenia wykonane przy użyciu programu Hot Potatoes:
Język angielski:
Język niemiecki:Informacja o programie Hot Potatoes:
- w języku angielskim - Our tutorials na stronie HalfBaked Software
- w języku niemieckim - HotPotatoes.de.
Etykiety:
aplikacje dodatkowe,
interaktywne ćwiczenia
Atrakcyjne posty
Oto prezentacja możliwości Educreations narzędzia Web 2.0, które jak widać z powodzeniem może być wykorzystywane na blogu.
Sprawdź, jak to działa, a następnie opracuj konkretny pomysł na użycie tego narzędzia w nauczaniu języków i wciel go w życie na swoim blogu.
Sprawdź, jak to działa, a następnie opracuj konkretny pomysł na użycie tego narzędzia w nauczaniu języków i wciel go w życie na swoim blogu.
Etykiety:
aplikacje dodatkowe,
atrakcyjne posty,
Educreations,
Web 2.0
Subskrybuj:
Posty (Atom)